tisdag 6 september 2016

Höstlista version 2016

Ska sådär sakta men säkert börja återvända till bloggen nu då hösten kommer. Det finns såå mycket jag ska blogga om sommaren som gått! Men för att inte helt chockera allt och alla på en gång med inlägg så börjar jag sådär smått med ratatas höstlista, det börjar vara tradition!
Visa en bra höstbild från ditt arkiv.

Beskriv din kommande höst i tre ord.
Studieslutspurt. Arabiska. Renovering.
Vilka är dina bästa minnen från sommaren 2016?Vår uppsättning av Alice i Underlandet var så bra och teatergänget mysigt som vanligt. Vi fick ihop två träffar med Purmoflickorna denna sommar. Och så kom Sabbe till Purmo en helg!
Vad är det bästa/sämsta med hösten?
Bäst: höstlöv (fast alla björkar här har typ tappat alla löv redan pga svampangrepp...), att det går att mysa inne framför film med tända ljus och så blir det klänning och tjocka strumpbyxor-väder!
Sämst: de där dagarna med totalt urkasst väder då det inte går att göra något på utsidan. Och dendär perioden med totalt mörker+regn+bilkörning. Man ser ingenting.

Hur höstmyser du?
Med tända ljus/mysiga lampor i fönstren och en tekopp under en filt framför en film (ja, tekoppen ska vara under filten enligt denna meningsuppbyggnad)
Vilka böcker har du planerat att läsa i höst?
Allt för många! Dock är hälften av mina to be read nerpackade i och med flytten från Vasa till Purmo.

Dina 3 bästa hösttips - alla kategorier?
Plocka fram varmare kläder och halsdukar!! 
Håll koll på när det är klart och kan vara norrsken
Ta en promenad med kameran

Hur ser din höstoutfit ut?
Klänning+stickad kofta+strumpbyxor eller jeans och stickad tröja


Har skol/jobbstarten fört med sig några insikter?
Skolfronten: jag ska alltså bli utexaminerad på senhösten. 
Jobbfronten: lite vikariat nu som då. Det har redan blivit några mattelektioner i lågstadiet och några dagar är inplanerade i rella/psykka på ett gymnasium

Vad har du på TO-DO listan just nu?
1. Gradun
2. KH 
3. Renovera (eller jag flyttar och tömmer en massa grejs, pappa arbetar (hello fuktskada) dessa dagar)
4. Försöka lokalisera min tjockare höstjacka. Det här med att ha sitt hem/lösöre på olika ställen är lite jobbigt nu just då det närmar sig höst. 
Några tips på hur man botar höstdeppigheten?
Jag älskar hösten (och alla andra årstider) så jag har inga problem (nåja, de där tidiga mörka morgnarna är väl inte så mysiga), men sådär spontant att ha laddat upp med vitaminer, bra musik och se till att röra på sig och tänka positivt.

Bästa musiken för regniga dagar?
Beror såå på vad man ska göra. Men något soundtrack funkar alltid! Sleeping At Last är en artist som ofta återvänder i mina högtalare då det blir höstigare.

Vad är två nya grejer du vill lära dig i höst?
Jag ska gå en MI-kurs och lära mig grunderna i arabiska, så det är det självklara. Men annars vet jag inte. Min höst är som just lite öppen.

Vilka serier rekommenderar du att följa? Eller kanske någon sevärd film?
Har lite seriekris för tillfället. Doctor Who återvänder först på juldagen (sen paus igen) och har bara de senaste säsongerna på netflix så det går inte att rewatcha från början, Call the Midwife återvänder också på juldagen, Sherlock ska vi inte ens nämna när det börjar igen och Supernatural har bara en säsong på netflix. För tillfället håller jag på med lite random avsnitt av olika serier här och där och ser igenom Downton Abbey. Och Harry Potter eller LotR och Hobbiten går alltid att se i filmväg!
Vilka bloggar frossar du i för tillfället?
Småhatar att läsa bloggar på plattan/telefon och tycker jag bara har på datorn då jag gör riktiga och viktiga saker för tillfället så det blir ganska lite bloggläsande. Vilket också märks i hur min blogg uppdateras för tillfället... (I will be back soon)

Topp tre favoritdrycker i höst?
1. Twinings settling ginger (som jag har på ransonering eftersom det freakin inte finns i det här landet)
2. Varm o'boy
3. Rekorderligs vintercider

Vad är den höstigaste maträtten?
Straccotto med batatmos och ugnsrotsaker, alltid bästa som finns. Eller sådär överlag allt med gräddsås.

Var hänger du helst under helgen?
Hemma. Eller i Åbo med fina teologer

Har du någon inplanerad resa för den närmaste framtiden?
Inplanerad och inplanerad, jag måste till Åbo och mysa med teologer (och hämta läsårsdekal) ännu i september. Som jag saknar Åbo, mysis och teologerna! London lockar som alltid men det finns inga sådana pengar.

Hur förbereder du dig för vintern?
Ullsockor (nåja de är med året runt), filtar, halsdukar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

Kultursommar

Sådär några månader senare uppväcktes bloggen från sin vila. Har mången gång tänkt blogga men det har inte blivit av. Mycket har hänt och ha...