torsdag 12 januari 2017

Året 2016


Sitter i skrivande stund och försöker få någon ordning med en finsk text från 1947 om en person i Finlands kyrkohistoria. Lovely. Så tar en paus från essäskrivandet och återkopplar till 2016, året då jag bloggat minst under hela min bloggtid. Och jag kan lova att det stört mig. Då jag skriver in ”hannushanna...” i webbläsaren och min tumblr kommer före bloggen så är det nog en tid sen.
Alltså 2016. So much stuff. Jag tror det har varit det intensivaste året på länge men ett år då jag verkligen vuxit och kommit till insikt om olika saker. Det intensiva ledde också till mindre bloggande uppenbarligen. Så nu blir det en sammanfattning på året blandad med en modifierad, kortare, version av årslistan jag alltid brukar göra.

FotoArtis for till Replot på fotoexkursion under hösten
Vårterminen 2016 var kanske den mest intensiva perioden, men också det roligaste på hela året. Årets fem första månader var också de månader jag utvecklades mycket i min lärarroll. Jag lämnade alltså Åbo och TF och for till Vasa och Peffan. Vi gjorde mycket tillsammans med refilpsyk-gruppen både i och utanför studierna. Vårterminen var då jag riktigt på riktigt kom till insikt hur mycket jag tycker om att undervisa, både på gymnasiet och på högstadiet. 
På vårvintern blev jag också plötsligt grafisk designer och fick lära mig indesign (och i samband med det också uppgradera till photoshop cc) för teatern del. Och då kom jag till insikt hur roligt, och stundvis jobbigt, tryckalsterproduktion var. På grund av det (affischen var för första gången på måånga år tecknad) bestämde jag också att köpa en ritplatta och en wacom intuos pro S kom hem. Har du någonsin försökt göra (digitala) skuggningar på en tecknad kanin med bara en datormus? It’s not easy. Och ritplattan har hjälpt mig fruktansvärt mycket i redigeringsväg. Förutom att jag då plötsligt hade indesign och photoshop CC på datorn kom också lightroom. Nuförtiden gör jag nästan all bildredigering i lightroom, det hade jag inte trott för ett år sedan! 


Sommaren gick i teateranda, som vanligt. Alice i Underlandet var sommarens produktion och det var en mycket rolig sommar. I juni var jag med kameran en halv dag i Underlandet bland tekoppar, fickur och spelkort för att fota ”utfyllnadsbilder” till programbladet och sociala medier. Och så skulle det planeras gruppbilder och plötsligt var det premiärvecka och jag fotade pressbilder mellan regnskurarna.

En av övningarna då det började regna. Stackars Alva i bara klänning höll på att frysa ihjäl
Hösten gick i graduns tecken, varvat med lite vikariat på både lågstadiet och gymnasiet. Ännu en gång märkte jag att jag var på rätt väg som ämneslärare. Och så var jag ner till Åbo ett par gånger för att hålla ordning på teologerna (och se Sherlock med Laura). Jag blev också styrelsemedlem i Purmo Uf. Så det har blivit några julfester genomförda och nu håller vi på och planerar våren.

Fick någon du känner barn?
Såå många! Men närmast och yngst är kusinens lillkille ♥

Vilka länder besökte du?
Jag har hållit mig inom Finlands gränser hela året, dock har jag yrt på mellan Purmo, Vasa, Åbo och Helsingfors en hel del.

Är det något du saknade 2016 som du vill ha 2017?
Kameran, as usual. Och bloggen.

Vilket var ditt bästa inköp?
Ritplattan, den har verkligen hjälpt mitt redigerande!

Vad spenderade du mest pengar på?
Ritplattan, en ny surfplatta (samsungen dog en plötslig död i somras, troligen hårdvarukrasch), och prenumerationerna på mina cc-paket (indesign, photoshop, lightroom). 

Vilka låtar eller artister kommer få dig att tänka på 2016?
Förutom min 2016-playlist? Men en speciell låt är nog Evynne Hollens version av "Fight song", den blev på något sätt min temasång våren i Vasa. Och förstås sångerna från sommarteatern.

Vilket program har varit det bästa på tv?
Doctor Who, Call the Midwife

Vilken var den bästa boken du läst under året?
Fantastic Beasts and Where to Find Them (screenplay) helt klart!

Vilken var årets bästa film?
Fantastic Beasts and Where to Find Them, älskar att vara tillbaka i trollkarlsvärlden ♥

Hur tänker jag om 2017 då?
Det är ganska bokstavligt ett tomt blad ännu. Det som nu är i planerna för våren är att få ut examenspappren, fixa en del grafiskt för Uf och för teatern. Lite vikariat är inplanerat och så ska jag ha examensfest. TSF fyller 50 år så det ska jag ner och fira i Åbo. Men förutom det är det faktiskt ett tomt blad. Vilket är spännande, men nu just mest flummigt och känns långt in i framtiden i och med att jag skriver de sista uppsatserna nu just.

Födelsedagssjälvporträtt med moffas ylletröja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

Kultursommar

Sådär några månader senare uppväcktes bloggen från sin vila. Har mången gång tänkt blogga men det har inte blivit av. Mycket har hänt och ha...