onsdag 1 februari 2017

It is done



Har jag gjort något annat än skrivit kyrkohistoriska uppsatser sen mitt senaste inlägg? Svar nej. Men i fredags lämnade jag in en kursdagbok från en kurs jag gick hösten 2015 (det är så bra då jag är i tid) och  söndags lämnade jag in mina sista uppsatser i min 10sp kyrkohissakurs. Och plötsligt var alla nödvändiga studiepoäng inne för fördjupade studier i huvudämnet.
Igår kom meddelandet att gradun var godkänd i spåkgranskningen, vilket betydde att jag lämnade in min betygsanhållan idag!


Här ovanför syns hela min gradu. 75 freakin sidor. Över 22 700 ord. Så mycket utzoomad som det bara gick i word för att alla sidor skulle rymmas med.
Och orsaken till att word har lite röda och blåa streck här och var är inte för att jag inte kan stava utan på att word tycker jag har gammalt språk (=citat) och en massa namn som inte finns i words lexikon (och seriöst. så många gånger som word varit upprörd på mina verbformer då min gradutyp heter "Pass", word vill ha annan verbform)

Vad har jag skrivit min gradu om då? Först och främst är det uppenbarligen i ämnet kyrkohistoria. I kandin skrev jag om dopseder i Svenskfinland åren runt 1900, men det ämnet lämnade jag efter det. Istället tog jag tag i att göra ett försök till en livsbiografi över Anders Pass. Han föddes och dog i Purmo och hann vara folkskollärare, präst och hembygdsman under sitt liv. Jag har fokuserat på hans tid som präst och hans arbete för hembygden. Han forskade en hel del om Purmo, skrev böcker och hans största insats (tillsammans med några andra) är Ålidens hembygdsmuseum. På samma område där jag alltså spenderar en stor del av mina somrar i teatersammanhang.

Så ikväll skickade jag gradun för att bindas in och i slutet av februari borde jag ha pappren i handen!
Nu känner jag dock att jag behöver ordna om och ordna upp skrivbordet, har tillbringat allt för mycket tid såhär nu i studiesammanhang och nu ska jag börja jobba i indesign igen med Uf- och teatergrejs. Mer info kommer snart om allt sådant. *cliffhanger*

Som avslutning kommer PJ:s video från 2013 som har beskrivningen "it is done". Och jag håller helt med på hur fruktansvärt skönt det är nu just!

Det slog mig nu att JAG KOMMER HA TID ATT LÄSA SKÖNLITTERATUR IGEN!! Har en stor hög olästa och påbörjade böcker och NU ska det läsas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!

Kultursommar

Sådär några månader senare uppväcktes bloggen från sin vila. Har mången gång tänkt blogga men det har inte blivit av. Mycket har hänt och ha...